Hoe kom je professioneel over als coach

 Als coach moet je voor één ding zorgen. Professioneel overkomen naar je klanten en naar potentiële klanten. Klanten verwachten namelijk dat jij iets relevants en interessants tegen hun gaat vertellen. Daarom is het van belang te zorgen dat je professioneel overkomt, er zullen namelijk ook mensen met universeel verstand bij jou komen.

Kleding

Als jij als coach op bezoek gaat bij jouw cliënt of een eerste kennismakinggesprek hebt is het belangrijk er goed uit te zien. Je eerste indruk kan je maar 1x maken waardoor het belangrijk ook op het uiterlijke te letten aangezien mensen daar nou eenmaal het eerst naar kijken.

Uitstraling

Om je eigen uitstraling te achterhalen en te ontdekken is het goed aan mensen te vragen jou te omschrijven in een aantal kernwoorden. Zo kom je er op een directe manier wat jij uitstraalt en wat andere mensen van jou vinden. Ook hierbij komt kleding weer naar voren. De kleding die je draagt straalt ook uit wie of wat je bent en wilt uitstralen.

Voorbereiding

Als voorbereiding op je gesprek is het goed je klant of cliënt te bestuderen en te weten wat je voor je hebt zitten. Juiste voorbereiding zorgt ervoor dat je klant weet dat je aandacht en tijd aan hem hebt gespendeerd. Dit verwacht je klant ook waardoor je geen slechte indruk zult maken. Ook zul je niet voor verassingen komen te staan waardoor je niet zomaar afgewezen kan worden.  

Jezelf blijven

Een tip voor een net nieuw beginnende coach is om jezelf te blijven. Juist jezelf blijven zorgt ervoor dat je andere kan helpen. Ook in je kleding, zorg dat je je comfortabel voelt en fijn voelt. Zo kom jezelf het beste over.

Website

Naast jezelf zijn, te denken aan kleding en je uitstraling is het ook goed je kijken naar je uitstraling naar klanten buiten je bedrijf. Op het web bedoel ik dan. Denk aan een email in plaats van jouw persoonlijke email maar ook een website voor coaches. Een gebruiksvriendelijke website waarop mensen kunnen zien hoe professioneel jij bent, hoe ze makkelijk in contact komen en een informatiepagina voor wie jij bent en wat je doet. Je website is vaak voor klanten ook de eerste indruk en die kan je maar een keer doen daarom is het belangrijk hier tijd en geld in te investeren.

Een goede website zet je net door bezoekers met jou te laten kennismaken, je zet jezelf als een expert en jouw website levert klanten en omzet op.

Als coach is het dus van belang dat je zelf professioneel overkomt maar ook dat je online professioneel overkomt. Heb je dit voor elkaar? Dan ga jij klanten scoren!